A Média Építészeti Díj az alkotókat, a közönséget, sőt a különböző generációkat is összekapcsolja. 2014. november végén az ország vezető nyomtatott és elektronikus médiumainak képviselői az Uránia Nemzeti Filmszínház színpadán mondhatták el, melyik projekt nyerte el a média – laikus zsűriként reprezentálva a nagyközönség – tetszését a legjobban. A versenyen szokás szerint egy megvalósult épület és egy terv kategóriájában keresték a legnépszerűbb építészeti alkotásokat.
A nemzetközi előzsűri 65 épületből és 59 tervből választotta ki, hogy melyek szerintük Magyarország legérdekesebb építészeti projektjei.
A kiválasztottak
A végső fordulóhoz kiválasztott tíz projekt alkotói és tervezői az est során személyesen mutatták be látványos képekkel vagy filmekkel a munkáikat. 2014-ben először pénzdíjazásban is részesültek a nyertesek, valamint három külön kategóriában is pénz, valamint értékes tárgynyeremények találtak gazdára. Az idei évben a belsőépítészet is nagyobb figyelmet kapott, miután ’A legjobb közösségi épületbelső’ címen egy különdíjat is életre hívtak. A díj meghirdetett célja az építészeti és belsőépítészeti értékek közötti harmónia erősítése, különös tekintettel a közösségi épületekben folyó, kommunikációt támogató belsőépítészeti, berendezési és más technológiai megoldásokra, vagy akár ezek továbbtervezési lehetőségeire. A díj mögött az a törekvés húzódik meg, hogy az építészek kiemeltebb figyelmet szenteljenek a belsőépítészetnek illetve az épületek belső használhatóságának is – mutatott rá a hosszú távú célkitűzésre Feuertag Ottó, a különdíjat életre hívó Europa Design alapítója.
Ez utóbbi kategóriában külön szakmai zsűri bírálta el a versenyben részt vevő projektek belsőépítészeti megvalósítását. A szoros verseny miatt végül egy váratlan fordulattal még egy plusz nyertest is kihirdettek, akit különdíjjal és tárgynyereménnyel jutalmaztak.
A díjazottak
A 2014-es Média Építészet Díj győztese Terv kategóriában Rátkai Anna diplomamunkája lett, mely az egri Zárkándy-bástya újjáépítését dolgozta ki, Épület kategóriában Gereben Péter – Marián Balázs építészek által tervezett és kivitelezett almagyari Borterasz és Venyige SPA épületei.
A belsőépítészeti különdíj kiosztása nem volt könnyű feladat, egyrészt a sok izgalmas projekt miatt, másrészt mivel sok pályamű nem mutatta meg a belsőt, ezért nehéz volt a bírálat. A jövőben ennek elkerülésére a verseny kiírásnál ezt is hangsúlyosabbá fogják tenni a szervezők.
A belsőépítészeti verseny győztese Máté Tamás diplomamunkája lett, amely az elhagyatott tarcali kőfejtőben egy Trial edzőtelep megvalósíthatóságát, továbbhasznosíthatóságát dolgozta ki.
Trial edzőtelep
A Trial edzőpálya különlegességét egyrészt az extrém sportnak számító, és kevésbé ismert Trial kerékpározás bemutatása adta, másrészt a terv a sportággal analógiát képezve az egy kerékkel való súlypontáthelyezés elvét követi a kiszolgáló épületek rögzítésénél. Emiatt a hely vadregényes, nomád stílusához illő, egyszerű konténerépületek különböző nézetből a szakadék fölött lógnak a levegőben, súlypontjuk hátrahelyezve speciális rögzítéssel a sziklákra. Mindezt fokozza a kilátás, mely az épületek alján vagy akár egyszerre több oldalról is betekintést ad a táj szépségébe.
A zsűrit képviselő Juhász Ákos (MOME Építészeti tanszék, intézetigazgató, egyetemi docens) szerint a Trial „adrenalinban gazdag és egyben költői terv” amely „sikerrel használja ki, sőt erősíti a hely drámai adottságait”. A „merész, mégsem felelőtlen, technikai értelemben is alaposan átgondolt” javaslat nagyszerűsége éppen az egyszerűségében rejlik, „a látványtervek atmoszférája hitelesen idézi meg a lélegzetelállító élményt”.
Az Építészeti Intézet döntése alapján Máté Tamás diplomamunkája képviseli a MOME-t a 2015-ös Archiprix nemzetközi diplomadíjon.
A kategória különdíjasa vagy mondhatni „második” győztese a Gereben Péter – Marián Balázs építészpáros Borterasz és Venyige SPA nevű projektjük lett, akik a MÉD épület kategóriájának fő díjasaként dupla győzelmet ünnepelhettek.
Borterasz és Venyige SPA
A borterasz épületeinek kiemelkedő értékét a környezettudatosság és az épületeknek a természethez való alkalmazkodása jelezte. A valamikori dűlők és préskunyhók közé megálmodott látogatóközpont terve eleve a természettel való harmóniát keresi, a régi épületek hasznosítása pedig a környezettudatos és fenntartható szemléletet is megjeleníti.
Az épület további érdekessége, hogy a környéken kivájt pincékből származó tufakő törmelék általánosságban építőipari hulladékot jelent, de az építők ”téglásították” azt és így újrahasznosították azt. A környezettudatosság mellett ráadásul egyedülálló látványt nyújt a réteges kőzetlerakódás. Feuertag Ottó, az Európa Design részéről a bírálatában azt emelte ki, hogy ez a szemlélet azért is közel áll hozzá, mert az általuk képviselt minőségi irodabútor gyártóknál akár 65%-ban – vagy ennél nagyobb arányban is – újrahasznosított anyagokat használnak már fel. A zsűri véleményét Kovács Zoltán, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola docense (Ferenczy Noémi-díjas építész, belsőépítész-vezető tervező) tolmácsolta, mely szerint a természeti tájjal való kapcsolat mellett „a díj odaítélésénél különösen nagy hangsúlyt kapott a tervezői gondolat egyszerűsége, időtállósága”.
A két projekt súlyát a zsűri hosszas tanácskozása és vitája is mutatja, a szakemberek mindkét versenyműnél a fenntarthatóság, továbbhasznosíthatóság, környezettudatosság, és a tervnek a végső használattal való összhangját tartották a többi munkához képest kiemelkedőnek. A külön díj alapítója, az Európa Design vezetője szerint a győztes művek kulcsa a harmónia volt, a környezet, az épületek terve, a kivitelezéshez használt anyagok, a belsőépítészeti kialakítás és a végső funkció olyan harmonikus egységet képeztek, amelyek jól mutatják az építészet jövőjét. „Bevállalós, merész, előremutató – ezekkel a szavakkal lehetne talán legjobban leírni a győztes pályamunkákat. Ezek a munkák nagyon jól bemutatják, hogy milyen hozzáadott értéket jelent az épületet tekintve, ha komplexen, a funkciókkal összhangban tervezik, kivitelezik az épületeket” – kommentálta Feuertag Ottó aA díj célja ennek a harmóniakereső tervező szemlélet népszerűsítése..
OGH