A világ legnagyobb hitelminősítő csoportja július 1-jén éjjel, az európai és az amerikai piaci zárások után Londonban bejelentette, hogy saját definíciói szerint a tranzakcióba bevont egymilliárd euró névértékű, hazai kibocsátású állampapír cseréje értékvesztéssel végrehajtott adósságcserének, és így az adósságkötelezettség nem teljesítésének minősül.
A Moody's a bejelentéshez fűzött elemzésében felidézte, hogy a maga részéről nem használ nem teljesítői vagy szelektív nem teljesítői - "Default" vagy "Selective Default" - besorolásokat, ehelyett a nem teljesítővé vált adósságpiaci befektetési eszközöket olyan minősítéssel látja el, amely jelzi a befektetők által várható veszteségek mértékét.

A Moody's jelenleg negatív kilátású "Caa3" szuverén adósosztályzattal tartja nyilván Ciprust. Ez rendkívüli befektetői kockázatokra figyelmeztető, mélyen spekulatív besorolás.
A ciprusi kormány a múlt héten bejelentette, hogy egymilliárd euró értékű, eredetileg 2016 első negyedévéig - az IMF/EU-segélyprogram határidejéig - lejáró államkötvényt a befektetőkkel egyeztetve 5-10 éves lejáratú állampapírra cserél ki. A ciprusi hatóságok közölték, hogy a tranzakció befejeződött.

A Moody's közölte, hogy "megfelelő időben" felülvizsgálja Ciprus besorolását, kiértékelve a kötvénycsere által a ciprusi adósságteher fenntarthatóságára gyakorolt hatást és más tényezőket, köztük azt, hogy Ciprus milyen valószínűséggel tartja magát a külső pénzügyi segítség feltételeként meghozott konszolidációs intézkedésekhez.

A múlt héten a két másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings és a Standard & Poor's "korlátozott", illetve "szelektív" nem fizetői - RD", illetve "SD" - szuverén besorolásokkal látta el Ciprust, szintén a kötvénycsere kondíciói miatt.

Mindkét cég kiemelte indoklásában, hogy az érintett kötelezettségek lejáratának kiterjesztése a kötvény jelenlegi kuponjának megtartásával érdemben rontja a kondíciókat a kötvénybefektetők számára.

Más nagy londoni házak mély depressziót jósolnak a következő évekre a ciprusi gazdaságban, és nem zárják ki Ciprus euróövezeti távozásának lehetőségét sem.

A egyik legnagyobb citybeli pénzügyi-gazdasági elemzőcsoport, a Capital Economics a ciprusi fejleményekről nemrégiben összeállított helyzetértékelésében felidézte, hogy Izland hazai összterméke hozzávetőleg 12 százalékot zuhant az izlandi bankválság kirobbanását és a tőkekorlátozások bevezetését követő két évben, annak ellenére is, hogy az izlandi jegybanki kamat meredeken csökkent, és a helyi fizetőeszköz 50 százalékkal gyengült.

Ez utóbbi lehetőségek nem állnak Ciprus rendelkezésére, és a ciprusi gazdaság a tavalyi 2,4 százalékos visszaesés után a következő két évben évente produkálhat akár 5-10 százalékos GDP-zuhanásokat - jósolták a Capital Economics londoni elemzői.

A Goldman Sachs (GS) globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének makroelemzői az euróövezeti periféria kilátásairól befektetők számára nemrég összeállított előrejelzésükben úgy fogalmaztak, hogy jóllehet Ciprus távozása a valutaunióból változatlanul a kisebb valószínűségű forgatókönyv, azonban nem is elhanyagolható ez a kockázat.

A GS londoni elemzőinek prognózisa szerint a túlméretezett ciprusi pénzügyi szektor - és ennek következtében az összes kapcsolódó jogi, tanácsadói, ingatlanfejlesztési és kiskereskedelmi ágazat - összeomlása olyan mértékű GDP-visszaesést von maga után, amelyet egyelőre megjósolni is nehéz, de ez a visszaesés messze meghaladhatja a hivatalos becsléseket.
Ebben a környezetben Ciprus euróövezeti tagságának fennmaradása végső soron azon múlik, hogy a társadalom elviseli-e az ehhez szükséges fájdalmas kiigazításokat, és attól is, hogy a többi euróövezeti társállam milyen mértékben hajlandó ezt finanszírozni - vélekedtek a Goldman Sachs szakértői.

 

Forrás: VG