Budapesten heted annyiba kerül egy irodaállomás, mint Londonban
June 24, 2015
Továbbra is London West End számít a legdrágább piacnak, itt egy munkaállomás éves díja dollárban 29.000. Ez szinte egy harmaddal több mint a második helyezett, New York – áll a DTZ nemzetközi ingatlan tanácsadó éves elemzésében, a Global Office Thermometer-ben. Budapest a kedvező piacok élén jár, a Londoni piac egy hetedébe kerül hazánkban egy munkaállomás éves bérleti díja.
A 18. alkalommal megjelent 133 piacot vizsgáló publikáció rámutat arra, hogy 2014-ben bériroda piacon realizálódott jelentős csökkenések miatt a bérlők előnyös pozícióban vannak. Ázsiában történt a legmagasabb arányú csökkenés, összesen 8,3%-kal csökkent az éves költség egy munkaállomásra, ezt követte Európa (7,8%). Ezzel szemben Észak-Amerikában nőtt a költség 4,8%-kal. Városokra lebontva a vizsgálatot Moszkvában történt a legnagyobb mértékű változás, egy harmaddal estek a munkaállomás díjak. Más Közép- és kelet-európai városokban is csökkentek a költségek, Bukarestben 25%-os csökkenés volt megfigyelhető, Pozsonyban és Prágában szintén 20% körüli visszaesés történt.
Budapesten stabil szinten maradtak a bérleti költségek ami régiós összevetésben továbbra is alacsonynak számít Prága és Varsó irodapiacaihoz viszonyítva. Budapesten egy munkaállomás éves bérleti és üzemetetési költsége egy modern, központi elhelyezkedésű irodaházban 3.000 dollár körül alakul.
Várhatóan London West End továbbra is a legmagasabban árazott piac marad a világon. Az egyik legbefolyásosabb pénzügyi piacon bérelni irodát presztízsértékkel bír, amit a bérlők magasabb bérleti árakkal fizetnek meg.
A kutatás kiemeli, hogy továbbra is a nemzetközi bérlők előnyére válhat a bérleti költségekre gyakorolt nyomás. Éves szinten globálisan csupán 0,5%-os emelkedés várható a következő években. Az Észak-amerikai piacokon évente 1%-os csökkenés várható 2015 és 2016 során. Ázsiában várhatóan erősebb lesz az emelkedés (éves szinten 1,7%), míg Kínában változatlan bérleti költségekre számít a nemzetközi ingatlan tanácsadó. Európában minimális emelkedés várható, átlagosan 0,8%.
A DTZ Hungary társigazgatója, Rézsó István ingatlankezelési üzletágvezető kiemeli a fő trendeket és tudnivalókat a bérlők részére: Egy munkaállomás bérleti költségeinek vizsgálatakor a bérleti díjon kívül minden egyéb iroda bérlettel kapcsolatos költség is számításba kerül. Ezért érdemes minden költség tényezőt figyelembe venni és alaposan feltérképezni egy új bérleti megállapodás esetén. A mai modern irodaházak nagy előnye a hatékony irodaterület kialakítás, aminek optimális tervezése esetén újabb költségek takaríthatóak meg. Bérlői szempontból érdemes áldozni a tervezési és kialakítási munkálatok szakszerű lebonyolítására. Egyre több bérlő – főként multinacionális cégek – rendelkezik előre meghatározott irányelvekkel, amit már az iroda keresés fázisában figyelembe vesznek. Amennyiben nincs ilyen jellegű előírás, mindenképpen érdemes tervezőt bevonni, aki a cég működését megértve, a vezetőkkel egyeztetve javaslatot tesz az optimális belső iroda-elrendezésre.
Ma már nem számít újdonságnak, ha egy irodában nincsenek dedikált asztalok, vezetői szinten is nyitott térben ülnek a dolgozók, és az így felszabadult teret másképp hasznosítják. Pihenők, közösségi területek, 2-3 személyes tárgyalók, vagy informális megbeszélésekre alkalmas részek kialakításával egyértelműen kompenzálható a saját munkaállomás hiánya. Legjobb példa erre az SSC jellegű irodák kiválasztásánál mutatkozó trend. Korábban itt az elsődleges szempont a jó megközelíthetőség volt, a tömegközlekedési csomópontokban lévő irodaházak voltak a preferáltak. Ma már inább a belső tér és munkakörnyezet optimális kialakításával, emelt szintű irodai szolgáltatásokkal vonzzák be – és ami még fontosabb – tartják meg a dolgozókat. Egy nagyobb irodaterület kialakításánál már a bérlő oldali projekt menedzsmentnek is fontos szerepe van. Ennek során már a tervezési fázisban lehet költséget racionalizálni a kiviteli tervek, beépítendő anyagok árának és minőségének átvizsgálásával, alternatív megoldások használatával.
A kialakítás során a folyamatos ellenőrzés, a határidők betartatása, a külső és belső beszállítók, résztvevők koordinálása nagy felelősség. Ezt a felelősséget ajánlatos megfelelő szakmai partnerre bízni, ezáltal a bérlő mindvégig a saját üzleti tevékenységére koncentrálhat, és pozitív változásként éli meg az új irodába történő költözést, vagy az átalakítást, bővítést.