Ugyanakkor növekedésről még korántsem lehet beszélni - állítják a készítők. Az új rendelésállományok a felmérés és a hivatalos statisztikák szerint is csökkennek, ami elsősorban a belföldi piacot érinti. Intő jel, hogy alig akad egy-egy vállalat, amely a magyar kereslet élénkülésében bízna az elkövetkezendő hat hónapban. Ugyanakkor az exportkereslet élénkülése tovább folytatódott, ám a rendelésállományokban itt is enyhe csökkenést mértek

Mindez a termelési prognózisokat is enyhe növekedésből stagnálásba váltotta. Az akadályok terén fontos változás, hogy a kereslethiány (szinte kizárólag a külföldi keresletnek köszönhetően) másodlagos problémaforrássá sorolódott, és újra a gazdasági környezet általános bizonytalansága okozza a legfőbb gondot a termelési döntések meghozatalakor, csakúgy, mint 2010-ben.


Rövid távú stratégia nélkül

Az értékesítési prognózisok az elkövetkezendő fél évre vonatkozóan súlyosan romlottak, a késztermék készletek eséséből pedig arra lehet következtetni, hogy a vállalatok az éppen aktuális rendelések teljesítésére rendezkedtek be, és a várható keresletre nem alapoznak jelentősebb raktárkészletet.

A felmérés szerint az egyre fokozódó bizonytalanságra utal az is, hogy feltűnően emelkedett a rövid távú stratégia nélküli vállalatok aránya, amelyek igyekeznek készletfelhalmozás és elbocsátás nélkül, alacsony rendelésállománnyal fenntartani az egyébként csökkenő termelést szintet.



A járműipar az egyetlen húzó ágazat

Mindez a legtöbb ágazatra igaz, olyannyira, hogy a második negyedévben a járműipar mellett két olyan feldolgozóipari szektor járult hozzá leginkább a teljes ágazat növekedéséhez, amelyek súlya szinte elenyésző (bútoripar és bőripar), míg a többi ágazatban visszaesést tapasztaltak a felmérés készítői.

Mindez arra hívja fel a figyelmet, hogy a járműipar jelenleg az egyetlen iparág, amely növekedési potenciált jelent a magyar feldolgozóiparban és közvetetten a magyar gazdaságban. Jelen körülmények között a járműipari növekedés 2 százalékpontos csökkenése már azt jelentené, hogy a magyar feldolgozóipar év/év alapú második negyedéves teljesítménye 0% lenne, vagyis a gazdaságnak egy jóval 10% felett bővülő járműiparra van idén szüksége, amire idén nagy esély van, jövőre azonban már a többi ágazatnak is növekednie kell.

 

Privatbankar.hu